«Η Αφροδίτη με τη γούνα» - Λέοπολντ φον Ζάχερ-Μαζόχ | ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

 

   «Η Αφροδίτη με τη γούνα», η θεατρική διασκευή της ομώνυμης νουβέλας του Αυστριακού συγγραφέα Λέοπολντ φον Ζάχερ-Μαζόχ συνιστά μια ιδιαίτερη “στιγμή”  για το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας. Στη σκηνή του κάτω χώρου του θεάτρου του Νέου Κόσμου, ο θεατής “κρυφοκοιτάζει” την πρώτη γνωριμία του Σέβεριν (Σπύρος Κυριαζόπουλος) και της Βάντας (Νικολέτα Κοτσαηλίδου), γίνεται μάρτυρας της ερωτική έλξης του ζευγαριού, από την απαρχή της σχέσης του μέχρι την  απρόσμενη  πορεία των συναισθημάτων του.

   Το έργο του Μαζόχ  που γράφτηκε το 1870, είναι ένα δείγμα αισθησιακού ρεαλισμού, μια πολύτιμη παρακαταθήκη στην παγκόσμια λογοτεχνία που αγγίζει τον αισθητισμό του τέλους του 19ου αιώνα. Ο συγγραφέας υφαίνει μια ιστορία με  τα αυτοβιογραφικά στοιχεία να βοηθούν στην πειστική απόδοση ενός τόσο τολμηρού ζητήματος για την εποχή. Τα ερωτικά βιώματα του Μαζόχ κοινοποιούνται μέσα από τις πράξεις του Σέβεριν και φθάνουν στον θεατή με την ευρηματική σκηνοθεσία και  ερμηνεία του Κυριαζόπουλου. Ο Μαζόχ -Σέβεριν κοινοποιεί το ιδιωτικό του δράμα, το πάθος του να κυριαρχείται από μια αυταρχική γυναίκα –τη Βάντα.

   Στην παράσταση αυτή, οι δύο ηθοποιοί εισάγουν τον θεατή στο ανοίκειο κλίμα της σαδομαζοχιστικής λαγνείας.  Μέσα από τις άρτιες ερμηνείες τους αποτυπώνουν πειστικά τις συναισθηματικές εναλλαγές των ηρώων που ενσαρκώνουν. Από την αρχική γνωριμία των ηρώων τόσο η Κοτσαηλίδου όσο και ο Κυριαζόπουλος βοηθούν τον θεατή να κατανοήσει το παιχνίδι των ρόλων που έπεται. Ο μεν Κυριαζόπουλος ορίζει το πλαίσιο αυτό μέσα από την αντίθεση της συνεσταλμένης στάσης του σώματος και  της  “τολμηρής” γλώσσας ενώ η Κοτσαηλίδου μέσα από την “πυκνή” σκηνική παρουσία της καθώς και τον ζωντανό θεατρικό λόγο. Ο θεατής αντιλαμβάνεται αμέσως ότι η εξέλιξη της σχέσης των δύο ηρώων θα τον προβληματίσει ιδιαίτερα.

   Η κλιμάκωση των συναισθημάτων αποδίδεται με μαεστρία από την πρώτη επαφή μέχρι τη  μετατροπή (;) της σχέσης σε μια υπογεγραμμένη  αυταρχική συμφωνία. Η παράσταση εξάλλου συστήνει στο κοινό την εμμονική λατρεία ενός άντρα και εν τέλει την παράδοσή του στην αυστηρή ομορφιά.

   Οι λεπτομερείς διάλογοι και οι περιγραφές είναι χαρακτηριστικά του ρεαλισμού του Μαζόχ ενώ η θαρραλέα γλώσσα των ηρώων παραπέμπει στην ανάγκη για αισθησιακή απόλαυση, πέρα από την αστική ηθική του αισθητισμού. Αυτό καταφέρνουν επιτυχώς να μεταδώσουν στον θεατή οι πρωταγωνιστές αποφεύγοντας τα περιττά και την υπερβολή.  Ο λιτός δε τρόπος που περιγράφει τις σκηνές βίας στρεφόμενη προς το κοινό η Κοτσαηλίδου, δίνει την αίσθηση πως εκπλήσσεται και εκείνη ως Βάντα από τον τρόπο που εξέλιξε τον χαρακτήρα της ο συγγραφέας. Η γραφή του Μαζόχ αποτελεί ένα άριστο προδρομικό δείγμα της εποχής της Παρακμής, τότε που η αισθητική αναζήτηση άγγιξε τα όρια του νοσηρού πέρα από τους περιορισμούς των αστικών συμβάσεων.

   Το σκηνικό της παράστασης του θεάτρου του Νέου Κόσμου θυμίζει τους αναγεννησιακούς πίνακες του Τιτσιάνο -μάλιστα η στάση της Κοτσαηλίδου είναι συχνά αυτή της Αφροδίτης του ζωγράφου- ενώ ο ήχος από το τσέλο -που αποκαλύπτεται αργότερα στον θεατή- εντείνει τη συναισθηματική φόρτιση. Ο Αλέξανδρος Κασαρτζής με τη βοήθεια του τσέλο γίνεται ο “βουβός” ήρωας, ο Έλληνας επίδοξος σύντροφος της Βάντας, ο οποίος αλλάζει τις ισορροπίες των δύο ηρώων.

 

   «Η Αφροδίτη με τη γούνα» είναι μια παράσταση που πραγματεύεται τη σχέση πόνου και ηδονής, περιορισμού και ελευθερίας, την αλληλεξάρτηση άνδρα και γυναίκας, ενώ  επαναφέρει στο θεατρικό προσκήνιο το ερώτημα : ποια είναι τα όρια στις ερωτικές σχέσεις και όταν αυτά δοκιμάζονται ποια είναι τα όρια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας; Μια παράσταση που ελέγχει τη σχέση ηθικής και εξουσίας, αισθήματος και ηθικολογικής υποκρισίας.

 

Π.Α.

Συντελεστές της παράστασης

Μετάφραση: Νικολέτα Κοτσαηλίδου
Θεατρική απόδοση: Νικολέτα Κοτσαηλίδου, Σπύρος Κυριαζόπουλος
Σκηνοθεσία: Σπύρος Κυριαζόπουλος
Μουσική: Αλέξανδρος Κασαρτζής
Σκηνικά - Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης 

 

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Νικολέτα Κοτσαηλίδου
Σπύρος Κυριαζόπουλος

Τσέλο: Αλέξανδρος Κασαρτζής

Πάνος Αντωνόπουλος

BA in Journalism

BA in Greek Culture Studies

MBA

MSc in Creative Writing